Biuro miejscem pracy
Biuro miejscem pracy
autorem artykułu jest Jacek Danielewski
Coraz szybciej rośnie liczba osób w Polsce zatrudnionych na stanowiskach pracy w biurze. Punkt ciężkości sukcesu firmy przesuwa się z przewagi potencjału przemysłowego, środków produkcji, w kierunku potencjału wiedzy, kreacji potrzeb na produkt i dystrybucji informacji potrzebnych do sprzedaży wyrobu. W ostatnich latach zwiększyło się zapotrzebowanie na wysoko kwalifikowanych pracowników, którzy są kreatywni i pomysłowi, potrafią posługiwać się informacją, abstrakcyjnie myśleć i mają dużą wiedzę. Rośnie również zapotrzebowanie na osoby potrafiące pielęgnować i rozwijać kontakty międzyludzkie oraz potrafiące skutecznie porozumiewać się z klientem za pomocą różnych środków technicznych. Natomiast zmniejsza się popyt na niewykwalifikowanych pracowników potrafiących wykonywać tylko proste czynności, które dziś łatwo zastąpić nowoczesną technologią, prostymi i tanimi narzędziami, manipulatorem, czy zaawansowanym centrum obróbczym. W rozwiniętej gospodarce wartość produktu wzrasta nie przez pracę fizyczną, lecz dzięki wiedzy o jego możliwościach. Wartość dodana, jaką jest wiedza i informacja o obszarach zastosowania produktu, stanowi o zwiększeniu sprzedaży, pozyskiwaniu nowych klientów i ekspansji rynkowej. Tworzenie wartości dodanej do produktu odbywa się dzisiaj w innym miejscu produkcyjnym - nie na hali fabrycznej, lecz w biurze, gdzie nowa, systematycznie coraz bardziej dominująca grupa produkuje informacje potrzebne do sprzedaży materii i idei. Prognozy rozwojowe rynku pracy biurowej wskazują, że jest to sektor, w którym w najbliższych latach tylko w samych centrach telefonicznych będzie w Polsce pracowało ponad 300 000 osób.
Dźwięk ważny we współczesnym biurze
Dźwięk w przestrzeni biurowej ma kilka aspektów zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Jako środek przekazu informacji jest bardzo wygodny w komunikowaniu się między osobami. Jednak to co jedni będą uznawać w biurze za komunikację, inni będą uważać za hałas przeszkadzający w pracy. Poznanie głównych obszarów, w jakich dźwięk jest ważny w biurze, daje obraz jego zmienności i wpływania na wydajność pracowników biurowych. Hałas i generacja dźwięku przez człowieka to proces resztkowy wszelkich przemian energetycznych i zależy od ilości przetwarzanej energii. Mało aktywni pracownicy biura to mała wydajność, mały hałas i małe zyski. Natomiast duża wydajność pracowników powoduje większy hałas i większe zyski. Logicznie patrząc nie można wyeliminować hałasu i dźwięku z przestrzeni biurowej, ale można nim tak regulować i zarządzać, aby ograniczyć jego negatywne działanie na pracowników. Zarządzanie dźwiękiem w biurze jest jednym z elementów zarządzania całością biura i czynnikami wpływającymi na jakość funkcjonowania. W procesie analizy należy wybierać wariant zarządzania najbardziej przystający do warunków funkcjonowania firmy i uwzględniający wieloaspektowość działania biura.
Warunki pracy
W celu zwiększenia wydajności pracownika biurowego firmy będą zmuszone podnieść komfort pracy w biurach, na który składa się komfort akustyczny. Zyski z polepszenia warunków akustycznych w biurze można oszacować poprzez analizę jako zysk bezpośredni lub pośredni. Zyskiem bezpośrednim jest np. zmniejszenie liczby prostych pomyłek typu literówka. Innym zyskiem bezpośrednim jest np. skrócenie czasu analizy jednego przypadku. Zyski pośrednie to głównie pozytywne postrzeganie miejsca pracy oraz dobra opinia klientów o firmie i obsłudze. Dobra akustyka wnętrza jest istotnym składnikiem dobrze zaprojektowanego biura - tworzy odpowiednie otoczenie pracy. Pracownicy nie są odrywani od pracy przez hałas np. generowany przez sprzęt biurowy, a także nie przeszkadzają im rozmowy współpracowników dochodzące z pobliskich stanowisk. Pracownik w komfortowych warunkach może lepiej wykorzystać swój potencjał na czynności, jakie wykonuje w ramach obowiązków nie przejmując się zewnętrznymi zakłóceniami. Dobra jakość warunków pracy daje efekty w dłuższym okresie czasu. Nie ma możliwości zauważenia natychmiastowego wpływu hałasu na pracowników. Eliminacja hałasu jako czynnika szkodliwego w dużej mierze zależy od polityki kadrowej. W firmach inwestujących w kadrę warto rozpatrywać długookresowy wpływ hałasu na pracownika biurowego.
Komunikacja
Człowiek ok. 27 % informacji o otaczającym go świecie uzyskuje poprzez zmysł słuchu. Dźwięki są źródłem informacji o zagrożeniach i powszechnie stosowanym nośnikiem informacji. Nośnik ten jest krótkotrwały i ulotny oraz narażony na wiele zakłóceń. Zakłócenia mogą doprowadzić do zmiany zawartości informacji zawartej w wypowiedzi na tyle, aby dana informacja zamiast zysków generowała straty. Wpływ warunków akustycznych na nośnik informacji, jakim jest dźwięk, jest najlepiej zauważalny w zakłóceniu transmisji rozmowy telefonicznej. Powszechnie stosowane środki komunikacji mają swoje wady techniczne, które wpływają na jakość rozmowy. Zakłócona informacja przekazywana słownie może stać się słabym ogniwem całego zaprogramowanego łańcucha działań mających przynosić firmie zyski. Ta forma komunikacji między pracownikami w biurze jest również elementem komfortu akustycznego. Określenie dopuszczalnych zachowań pozwala na zmniejszenie liczby hałasów, które ze względu na zawarte w nich informacje szczególnie wpływają na odrywanie od zajęć wymagających skupienia.
Wysiłek intelektualny
Ludzie wykorzystujÄ…cy w pracy swój potencjaÅ‚ intelektualny oczekujÄ… komfortowego miejsca swojej aktywnoÅ›ci zawodowej. Tym miejscem jest biuro lub inna przestrzeÅ„ architektoniczna sprzyjajÄ…ca swymi warunkami do koncepcyjnego myÅ›lenia, wykonywania czynnoÅ›ci wymagajÄ…cych skupienia, uwagi i samokontroli. Biuro staje siÄ™ miejscem wykonywania pracy wiÄ™kszej części ludzi czynnych zawodowo. W rozwijajÄ…cych siÄ™ dynamicznie spoÅ‚eczeÅ„stwach „robotnicy” biurowi bÄ™dÄ… potrzebowali odpowiednich warunków Å›rodowiska pracy (mikroklimatu biurowego), aby wydajnie pracować. Jednym z elementów tworzÄ…cych ten mikroklimat jest dźwiÄ™k. Im wiÄ™kszy jest wpÅ‚yw dźwiÄ™ku na skupienie uwagi, tym mniejsza jest wydajność intelektualna. Praca w miejscu, gdzie dokuczliwy haÅ‚as nie rozprasza, jest oczekiwanÄ… wartoÅ›ciÄ… zatrudnienia. Takim miejscem powinna być przestrzeÅ„ biurowa.
Artykuł został przygotowany z okazji [url2=http://cisza.akustyka.pl/]Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem[/url2], 25 Kwietnia 2008 r. Temat wiodący IX Edycji Polskiej: [url2=http://akustyka-biur.akustyka.pl/]AKUSTYKA BIUR[/url2].
--
mgr inż. wibroakustyk Jacek Danielewski
Główny Konsultant ds. Akustyki w Architekturze
FABRYKA CISZY
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Zanim zostanie zlecony projekt zagospodarowania biura
CzekajÄ…c na The Sims 3
Motywacja=sukces
Dzień e-mail
Budowa karty SIM